Det periodiske system

Beskriv billedet

”Tøm” billedet for oplysninger.

  • Hvilke personer/ting/steder/handlinger kan du se?
     
  • Find og beskriv alle detaljer.
     
  • Beskriv farver, former og linjer i billedet.

Bibeltekst

Babelstårnet
1. Mosebog kap.11, v. 1-9

Læs teksten og tal om indholdet.

Hele jorden havde samme sprog og samme tungemål. Da de brød op mod øst, stødte de på en dal i landet Sinear, hvor de slog sig ned. De sagde til hinanden: »Kom, lad os stryge teglsten og brænde dem hårde!« De brugte tegl som sten og asfalt som mørtel. Så sagde de: »Lad os bygge en by med et tårn, som når op til himlen, og skabe os et navn, for at vi ikke skal blive spredt ud over hele jorden.« Herren steg ned for at se byen og tårnet, som menneskene byggede. Så sagde Herren: »Se, de er ét folk med samme sprog. Når de begynder at handle sådan, vil intet af det, de planlægger, være umuligt for dem. Lad os stige derned og forvirre deres sprog, så de ikke forstår hinanden.«Så spredte Herren dem derfra ud over hele jorden, så de måtte holde op med at bygge byen.Derfor hedder den Babel, for dér forvirrede Herren sproget på hele jorden, og derfra spredte Herren menneskene ud over hele jorden.

  • Hvorfor mon Gud ønskede at stoppe byggeriet af Babelstårnet?

 

Bibeltekst og billede

Teksten over billedet er ”Babelstårnet eller …    Det periodiske system" (se aflangt billedudsnit til venstre).

Kunstneren har ikke malet noget tårn til at illustrere bibelcitatet om Babelstårnet. I stedet har han lavet sin egen udgave af det periodiske system.

- Babelstårnet er et tårn, der skal nå op i himlen.

- Det periodiske system er en kortlægning af universets byggesten.

  • Overvej hvorfor Erik Hagens forbinder Babelstårnet med det periodiske system? Hvad kan meningen være? På hvilken måde har byggeriet af et himmeltårn og et system over alle grundstoffer noget tilfælles?


Erik Hagens udgave af det periodiske system noget anderledes end originalen.

Det originale periodiske system viser de elementer/byggeklodser som vores fysiske verden består af.

  • Hvad viser EsbjergEvangeliets udgave af Det periodiske system?

Det periodiske system

Det periodiske system er et skema over alle de grundstoffer, som jorden og universet er bygget op af.

Grundstofferne har numre efter antallet af protoner i atomkernen. Deres placering i systemet fortæller om stoffernes egenskaber – fx deres smeltepunkt, hårdhed, om der kan gå strøm igennem dem, og hvor ”villige” de er til at gå i forbindelse med andre stoffer.

Det var den russiske kemiker Mendelejev der ”opfandt” systemet i 1869. Dengang kendte man ikke så mange grundstoffer, som man gør i dag. Men på grund af systematikken i systemet var der dengang nogle tomme pladser i skemaet. Derfor kunne man regne ud, at der måtte eksistere nogle grundstoffer, som man bare ikke havde opdaget endnu. Disse manglende grundstoffer, fx galium og germanium, opdagede man senere. Og de havde præcise de egenskaber, der passede til deres placering i det periodiske system

Man kan sige, at det periodiske system er en kortlægning af de byggeklodser, som alle fysiske ting består af. Det regnes derfor for en af de vigtigste naturvidenskabelige opdagelser.

Fælles temaer?

Umiddelbart virker det som Erik Hagens bare har ladet fantasien løbe frit, da han skulle finde alternative navne og billeder til sit periodiske system.

Men der er alligevel nogle af motiverne, der har noget tilfælles.

  • Fx har nr. 25, 58, 97 og 101 måske et fælles tema. Se udsnittet til højre. Hvad er det fælles tema?
     
  • Nr. 87 har det særpræg, at billede og tekst modsiger hinanden. Hvilke andre motiver i det periodiske system bruger samme virkemiddel – at billede og tekst siger det stik modsatte?
     
  • Find mindst tre andre billeder, som I synes har noget tilfælles – et fælles tema eller et fælles virkemiddel. Noter numrene og skriv hvad der er fælles.
     
  • Find fire billeder, der på den ene eller anden måder har noget med religion at gøre.

Menneskets overmod

  • Hvad vil det sige at være overmodig?
     
  • Hvor går grænsen mellem at være modig og overmodig?

 

I fortællingen stoppede Gud byggeriet af Babelstårnet. Men vi får ingen forklaring på, hvorfor Gud mente det var et problem, at menneskene blev så dygtige og mægtige.

Babelstårnet kan læses som en fortælling om, at vi mennesker kan blive så dygtige, opfindsomme og overmodige, at det bliver farligt.

  • Kan I komme med eksempler på, hvad man i dag kunne kalde for et ”Babelstårn”? Altså ting, som mennesker producerer, bygger, udtænker i god mening, men som ender med at skade os?

 

Mange science fiction film handler om trusler og katastrofer, som vi mennesker selv er skyld i. Hvad gik galt i disse film?

  • Terminator
  • The day after tomorrow
  • Outbreak
  • Doctor Strangelove

 

Kender I ikke filmene, så søg på Google.

Andre kunstnere

Det mest berømte maleri af Babelstårnet er af Pieter Breugel (se venstre kolonne).

Breugel levede i 1500 tallet, i den periode man kalder renæssancen. Renæssancen var præget af stor videbegærlighed og af mange store byggeprojekter.

I maleriets nederste venstre hjørne ser man en konge og hans undersåtter, der bukker og kryber for ham. Er det mon kongen, der har beordret byggeriet? Der er kritik af både magten og byggeriet, i den måde kongen er skildret på.

Man kan gå på opdagelse i Breugel-maleriets detaljer via dette link:
https://www.google.com/culturalinstitute/beta/asset/the-tower-of-babel/bAGKOdJfvfAhYQ

Eller se fire minutters samtale om billedet her:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=211&v=K6BKDveCd9w

Kunstnerens værksted

Erik Hagens lavede en skitse, hvor der var mange små firkantede motiver. Men han havde endnu ikke fundet på, at de skulle ligne det periodiske system.

  • Hvilke af de små motiver er kommet med i det færdige billede?