Djævelen frister Jesus

Beskriv billedet

”Tøm” billedet for oplysninger.

  • Hvilke personer/ting/steder/handlinger kan du se?
     
  • Find og beskriv alle detaljer.
     
  • Beskriv farver, former og linjer i billedet.

Bibeltekst

Læs teksten og tal om indholdet.

Fristelsen i ørkenen
Lukasevangeliet kap. 4, v. 5-8

Så førte Djævelen ham højt op og viste ham i ét nu alle jordens riger og sagde til ham: "Dig vil jeg give al denne magt og herlighed, for den er overgivet til mig, og jeg giver den, til hvem jeg vil. Hvis du altså tilbeder mig, skal alt dette være dit." Men Jesus svarede ham: "Der står skrevet: "Du skal tilbede Herren din Gud og tjene ham alene.""

Bibeltekst og billede

  • Hvordan har Erik Hagens malet Djævelen? Hvorfor mon på denne måde?
     
  • Hvordan har Erik Hagens malet Jesus? Hvorfor mon på denne måde?
     
  • Hvad kan pointen være med at fristelsen forgår i motorrummet på en sort luksusbil – og ikke på et bjerg?

Djævelen

Kært barn har mange navne. Men det har djævelen også:

Djævel: fra græsk. Betyder bagvasker

Satan: fra hebræisk. Betyder modstander

Fanden: fra germansk. Betyder den fristende

Lucifer: Fra latin. Betyder lysbringeren

Antikrist: Kristus modstander

Gammel Erik: folkeligt navn – knap så skræmmende.

Og mange flere.

I Bibelen optræder Djævelen nogle gange som Guds tjener eller underordnede. Fx i Jobs bog, hvor han kun får lov til at plage stakkels Job med ulykker, fordi Gud giver ham lov.

I Det Nye Testamentes sidste skrift, Johannes Åbenbaring, er Djævelen både stærk og selvstændig. Han er Guds modstander, der vil ødelægge verden og styrte Gud fra tronen.

I denne fortælling er Djævelens rolle at friste Jesus. Djævelen ønsker tilbedelse og lover til gengæld, at Jesus kan få magt over alle jorden riger. Djævelen truer ikke Jesus, men kan kun lokke og friste. Da Jesus ikke falder for fristelsen, så forsvinder han uden videre brok. Denne udgave af djævelen – en selvstændig, ond frister – var især fremherskende i middelalderen. Så længe man modstod fristelsen, fik djævelen ingen magt over en. Men gav man efter for fristelsen, var det straks en anden sag. Så var man i ”djævelens vold” og måtte adlyde ham i alt. Der er mange fortællinger, bøger og film om mennesker, der ”sælger deres sjæl til Djævelen” for at opnå et eller andet.

At sælge sin sjæl til djævelen kan også forstås i overført betydning. At man fx ignorerer sin samvittighed for at tjene penge eller for at opnå magt. Magt og penge er netop klassiske ”djævelske fristelser”.

Metafor eller monster?

(Næsten) ingen kristne tror nu til dags på Djævelen som en overdæmon med horn, hale, bukkefødder og trefork. Men det betyder ikke, at Djævelen ikke mere spiller nogen rolle i kristendommen. Det onde findes også i dag, akkurat som det gjorde i middelalderen. Både som menneskelig ondskab og som den lidelse der kommer af fx sygdom, ulykker og naturkatastrofer

Når man skal forstå og tale om det onde, så mener mange stadig, at det giver mening at tale om Djævelen. Enten som en metafor, - eller som en reel ond magt eller kraft, der ikke bare kan forklares med tilfældigheder, psykologi eller videnskab.

Her er tre citater:
 

Satan er en virkelig kraft

For mig at se er Satan en virkelig kraft, men det sprog, der bliver brugt om Satan, er et billedsprog. Satan er ikke en djævel med hestehov og horn i panden, men en kraft, der kan manifestere sig på mange forskellige måder, for eksempel i bitterhed, had, vold og misundelse. Det er alt sammen djævelskab, der nedbryder fællesskabet mellem mennesker og fællesskabet med Gud. Og derfor beder vi om, at Gud må fri os fra det onde og den onde, som der står i fadervor.

Kirsten Nielsen, teolog
 

Djævelen bor i hjertet

Personligt hælder jeg til at sige, at Djævelen primært er et symbol, men man kan aldrig vide. Og man skal passe på med at sige, at det onde bare er noget, der er i mennesket, altså synden. For der er noget ved ondskaben, der ikke kan forklares væk. Men jeg har svært ved at tro, at Satan er en ånd, der svæver et eller andet sted. Jeg tror, Djævelen bor i hjertet.

Tom Thygesen Daugaard, præst
 

Det onde er meningsløst og uforklarligt

Når vi taler om Djævelen, er det en måde at tale om det onde på. I virkeligheden kunne man også sige hun eller den. Ordet Djævelen er et en metafor for noget andet. Personligt tror jeg ikke på, at Djævelen er en person(….). Jeg selv opererer med, at det onde ikke er villet af Gud, og at det meningsløst og uforklarligt.

Anni Albæk, præst
 

  • Skriv en kommentar til hver af de 3 citater. En kommentar hvor du forholder dig til citatet. Er du enig/uenig/delvist enig? Hvorfor?

Andre kunstnere

I venstre kolonne ses tre forskellige kunstværker, der viser Jesu fristelse i ørkenen.

I det første og ældste billede er Djævelen en klassisk djævel. Og man burde jo nok i udgangspunktet være lidt mistænksom fra et tilbud, der kommer fra en person, der har kløer, hanefødder og en ansigt i rumpen.

Men en anden forestilling om djævelen er, at han også kan optræde som en smuk og forførende frister. I denne skikkelse kaldes han ofte Lucifer – lysbringeren.

  • Beskriv hvordan Djævelen/Lucifer er skildret i de to andre kunstværker.
     
  • Hvad fortæller det om ondskaben, at den ikke altid har horn og hale?

Kunstnerens værksted

Motivet med bilen hvor Jesu og Satan står, har Erik Hagens lånt fra en avisannonce.

I en af skitserne tegnede Erik Hagens Satan med horn.

  • Hvorfor mon han endte med at male Satan uden horn, så han ligner en almindelig businessman?